Matt 5:9. Saliga är de som skapar frid*, för de ska kallas Guds barn.
Vi behöver se lite närmare på begreppen här för att förstå det bättre. 1) För det första så stor ordet frid. På grekiska heter det ”Eirene” och i hebreiskan ”Shalom”. På hebreiskan betyder ordet mycket mer än avsaknad från bråk och trubbel eller frihet från krig. Det betyder ”att allting verkar i honom för att föra honom till sin högsta punkt, att alla hans behov ska bli mötta”. Om du möter en arab och han säger Salaam, vilket betyder samma sak, menar han inte endast att du ska slippa onda ting utan att du ska nå allt det goda i ditt liv.
För det andra kan man notera att välsignelsen kommer över fridstiftarna. Det är inte nödvändigtvis att den kommer över fridsälskarna. Ibland kräver situationen action. Om Svenska försvaret ser en konflikt tonar upp sig, en hotande och farlig situation och man inte gör något, då är man inte fridsstiftande. Det är många som tänkt att han älskar fred, men som i stället skjuter problemet framför sig och framför honom ligger konflikten och väntar. Detta därför han vägrade att se situationen i vitögat, ta i den omedelbart vilket situationen krävde! Bibelns fredsstiftande handlar inte om att undvika konflikter, det handlar om att möta dem, ta itu med dem och besegra dem!
Det står ”de ska kallas Guds barn…” , men det gramatiskt riktiga sättet att översätta detta ”son ”huios” son av Gud. Detta är ett vanligt sätt för hebreiskan att uttrycka sig på. I hebreiskan finns inte så många adjektiv och ofta när man ska beskriva något använder man i stället ”son till” + ett abstrakt substantiv. Därför kan en man kallas en ”en son av frid, istället för uttrycket en fridfull man. Barnabas i NT kallas en son av tröst istället för en tröstande och omhändertagande man.
Så meningen ”Saliga är de som skapar frid*, för de ska kallas Guds barn”. Så den rätta meningen av uttrycket borde enligt bibelforskaren Matthew Henry vara
” Välsignade är fridstiftarna, de utför ett arbete som är ett gudalikt arbete. Den man som är fridsmakare är engagerad samma arbete som den fredsstiftande Guden utför”.
Bland judarna fanns det ytterligare en aspekt på ordet Frid. Detta uttryck användes ofta av fariséerna och var säkert ett koncept som också Jesus anammade. Rabbinerna tryckte hårt på att en viktig uppgift för en man var att upprätta rätta relationer mellan man och man. Det är det Jesus har i tanke. Det finns människor som är riktiga problemmänniskor. De är som vädercentra för bitterhet och strid. Man finner dem överallt. De är problemmakare. De kommer till en plats och snart är de involverade i strider och splittring, det kan vara var som helst, på arbetsplatsen eller i kyrkan. Dessa människor utför i verkligheten djävulens verk. De går hans ärenden. Men prisat vare Gud så finns det dess motsats, människor som är fridstiftare. Hos dem kan inte närvaron avbitterheten existera, det är människor som bygger broar och helar klyftor och helar de sårade och bittra.
Den som splittrar utför djävulens handlingar, men den som förenar, helar och utför Guds verk.
Det är bara frågan om vem är du? Och vem skulle du vilja vara?
”Saliga är de som skapar frid de ska kallas Guds barn!”
Fortsättning följer…/Stefan Hallman www.ctvc.se