Förstår du vad du läser? Dag 40 Efterföljelsens pris

Vi fortsätter vårt studium i Matteus evangeliet, vi är nu i kapitel 5 och har kommit till vers 10-12.

10. Saliga är de som är förföljda för rättfärdighets skull, för dem hör himmelriket* till. 2 Tim. 2:12.1 Petr. 3:14. *Ordagrant: himlarnas rike. 11. Saliga är ni, när människorna hånar och förföljer er och lögnaktigt säger allt ont emot er för min skull. Luk. 6:22. 12. Gläd er och jubla, för er lön är stor i himlen, för så förföljde de profeterna som var före er.

Jesus var helt ärlig och rättfram när han talade om vad lärjungaskapet skulle innebära. Om någon följde Jesus i denna värld så blir det ett evigt liv i himlen som väntar. Men vägen dit kommer att bli smal. Han är inte som en försäljare som gör allt för att pracka på dig just hans enastående produkt. Jesus är äkta och hans budskap berör den som har längtan efter sanningen inom sig. Den som har ett hjärta efter Gud kommer att känna igen tonen och följa Jesus även om det innebär lidande och smälek. Detta är ett tema som går igenom hela NT. Petrus skriver 1 Petr 3:12 “14. Ja, även om ni får lida för rätt­ färdighetens skull, är ni saliga. Och var inte rädda för deras hotelser, låt er inte heller skrämmas.” 

Genom alla tider har Guds folk utsatts för förföljelse och trångmål. Det känns nästan onödigt att berätta om de kristnas lidande genom historien i dessa dagar när vi dagligen nås av rapporter om de radikala muslimernas hatbrott, plågande och mördande av de kristna utöver världen. Enligt FN så mördas årligen 100 000 kristna. Enligt FBI är det så många som 200 000 kristna som mördas för sin tro… Detta är ofattbart för oss i här i Norden. Vi har åtminstone i 100 år varit trygga i våra församlingar, sluppit några större förföljelse, även om vi alla har märkt av, att under ytan hos de flesta av världens barn ligger ett motstånd mot den kristna tron.

När jag gick i skolan hade vi några kristna klasskamrater och så länge vi gick i låg och mellanstadiet, så var det ingen som brydde sig om det, men när vi kom upp i högstadiet, då plötsligt började folk att håna dem för sin tro. Var kom det ifrån? De var ju samma människor, våra kompisar – men nu började man se dem som dårar och löjliga typer! Anledningen till detta är att i världen finns en andemakt som hatar Gud. När man är barn så är man fortfarande oskyldig och även om synden kan visa sig redan långt ner i barnaåren så är det först när man blir äldre som ondskans rätta ansikte blommar fram. Jesus kallade Satan för “denna världens furste” och det är han verkligen. När djävulen erbjöd Jesus hela världen, om Jesus skulle falla ner och tillbe Jesus, så var det verkligen på riktigt.

När Jesus besegrade djävulen genom sin korsdöd på Golgata, så togs nycklarna till döden och dödsriket ifrån djävulen. Men han är fortfarande kvar här i världen, och går som ett rytande lejon och söker efter någon att sluka, enligt Petrus. En annan vers berättar att djävulen vet att hans tid är kort. Det är därför som vi kristna är “gäster och främlingar” här i världen. Vi tillhör inte denna världen, vi tillhör Guds rike. Därför ska vi inte bli förvånade om vi springer på motstånd och hat av icke kristna runt omkring oss. Vi befinner oss egentligen i ett krig. Satan vill inte ha oss här, varken oss eller Israel och det judiska folket. Satan hatar allt som påminner honom om att Gud har vunnit seger och att snart är hans tid ute. Dessutom vet han vad Gud utlovat i Guds ord. Staten Israel är en ständig påminnelse om att snart kommer profetiorna att gå i uppfyllelse. Församlingens verksamhet är ett hot och han och hans demoner försöker ständigt förgöra de kristnas tro.

Ska man vara kristen, så måste man acceptera att dessa villkor ligger i avtalet mellan dig och Gud. Han har inte utlovat att om du blir kristen kommer du leva ett liv fritt från problem och ett ständigt, lättsamt surfande på materialismens vågor. Många här i Sverige har genom åren frågat mig om när vedermödan börjar? Jag har sagt – öppna ögonen och se ut över världen. De kristna förföljs i hundratals länder över världen – i Irak, Syrien,Pakistan, Indien, Kina, NordAfrika, Sudan, Somalia, Nigeria, Kenya, NordKorea…Så vedermödan är redan här åtminstone när det gäller förföljelsen av de kristna! Vi behöver ju bara se på nyheterna på tv. Isis härjningar i mellanöstern visar upp djävulens rätta ansikte. I deras spår lämnar de efter dig korsfästa kristna, kristna barn spetsade på pålar, våldtäkter och slaveri. Och halshuggningar. Jag såg videon där Isis halshögg ett trettiotal Syriska kristna soldater vid stranden i Libyen…De viskade Jesus, Jesus…sen gjorde knivarna sitt verk och havet färgades rött under det att martyrernas blod sprutade från deras kroppar… Dessa kristna hade bestämt sig, de vägrade lämna sin tro och konvertera till Islam.

Imorgon kommer jag berätta något om alla de förföljelse våra kristna syskon gått igenom under århundradena fram till nu. Det är en sorglig historia. Men det är också en berättelse om den triumferande församlingen! Trots motståndet och lidandet har det funnits en grupp som bestämt sig. Att oavsett vad som sker med dem kommer de aldrig förneka Jesus.

Detta är en skrämmande sida av resultatet av att följa Jesus. Men det är en sida som vi borde tala mer om. Vi borde oroas över att församlingen inte utgör ett större hot mot världen. Så länge vi inte är offensiva mot djävulens rike, så låter han oss vara. Men märk väl, så fort någon börjar predika alltför starkt och bibelförankrat något som går emot det politiskt/andligt korrekta i världen då blir man genast förföljd, utsatt för smutskastning och utstött också i de kristna leden…

Mer om detta i morgon. Efterföljelsen har ett pris. Låt oss följa Jesus…på Riktigt.

Fortsättning följer…./Stefan Hallman www.ctvc.se