Förstår du vad du läser? – Dag 13 Matteusevangeliet 2: 13 – 15

Flykten till Egypten.

“13. När de hade gett sig av, se, då uppenbarade sig i en dröm en Herrens ängel för Josef och sa: Stå upp och ta barnet och dess mor och fly till Egypten, och stanna där tills jag säger till dig, för Herodes tänker söka efter barnet för att döda det. 14. Då stod han upp och tog om natten med sig barnet och dess mor och flydde till Egypten, 15. och stannade där tills Herodes hade dött, för att det skulle uppfyl­las som Herren hade sagt genom profeten, som sa: Ut ur Egypten har jag kallat min Son.” (http://www.bibel.se/bibeln/reformationbibeln-nya-testamentet_787)

Att dra söderut, ner till Egypten, under tider av krig och svårigheter var inget ovanligt för Judarna. Århundradena innan Jesu födelse så var det många tillfällen som judarna drog i skaror till Egypten för att söka skydd och för att få tag i mat under svälttider. Resultatet var att i Egypten fanns judiska kolonier i varje stad. I staden Alexandria fanns vid denna tid en kolloni på en miljon judar! Så när Josef och Maria med sitt barn kom ner dit så kände de sig knappast ensamma.

Intressant är att denna flykt till Egypten kom längre fram i tiden att användas av de kristnas fiender som ett vapen i retoriken mot Jesus och de kristna. Egypten var i ordets rätta mening ett trollkarlarnas land, ett häxkraftens och magins land. I Talmud (judisk bibelkommentar) står det “10 mått av häxkraft gavs åt världen. Nio delar till Egypten, en del till resten av världen.”

Jesu fiender attackerade honom med påståenden att det var under vistelsen i Egypten som han lärt sig göra mirakler och utför under.En judisk rabbi vid namn Elieser Ben Hyrcanus (levde 45-117 CE) kom med det absurda påståendet att Jesus hade dessa trollkonst formler tatuerade på sin kropp för att inte glömma dem…!

Celsus,den romerske filosofen, som avskydde de kristna. kom med ett påstående i en skrift år 178 e.kr.mot de kristna “Jesus hade kommit från en by i Judeen , och var son till en fattig judinna som fick sitt uppehälle genom arbete med sina egna händer. Hans mor hade kastats ut av sin man , som var snickare till yrket, efter att ha dömts för äktenskapsbrott [ med en soldat vid namn Panthera ( I.32 ) ] . Att på så sätt drivs bort av sin man, och vandra omkring i skam, födde hon Jesus , en horunge . Jesus på grund av sin fattigdom, tvingades ut för att gå till Egypten. Det var där han fick vissa ( magiska ) befogenheter som egyptierna är stolta över att besitta . Han återvände hem mycket upprymd över att besitta dessa befogenheter, och med hjälp av den styrkan  utgav han sig att vara en gud”.

Dessa saker tillbakavisades dock enkelt av kyrkofadern Origenes,i sin bok “Contra Celsium” som han skrev 60 år efter Celsius attack på de kristna. Som moteld mot den antikristliga retoriken pekar Origenes på att Jesus var bara ett barn både vid resan till Egypten och resan till Nasaret.

Det finns ett par legender även om Jesu flykt till Egypten. Den första handlar om att på väg till Egypten blir Josef och Maria och Jesus rånade av två stråtrövare. När de plundrat dem ville den ene av rånarna mörda dem. Men den andre rånaren, vid namn Dismas, såg barnet och upplevde något speciellt i sitt hjärta, så han förhindrade morden. Han vägrade att göra dem illa. Istället så sa han till barnet: “O du högt benådade barn, om det någonsin blir ett tillfälle då du kan visa barmhärtighet mot mig, kom då ihåg mig och glöm inte denna stund” Berättelsen slutar givetvis med att det är just Dismas, rövaren på korset, som Jesus sen visade barmhärtighet mot.

En annan legend är en barnberättelse. Den går ut på att familjen var på flykt mot Egypten men på vägen blir de helt utmattade och hittar en grotta att vila i. Det är kallt och frost på marken. En liten spindel ser familjens förtvivlade benägenhet och tänker att han vill hjälpa dem på något sätt. han bestämmer sig för att spinna ett nät för hela öppningen till grottan så att det blir ett skydd mot vind och annat. Under natten fryser det till och spindelväven blir vit av frost och blir som ett skynke. Då kommer en patrull av Herodes soldater på jakt efter Jesusbarnet och familjen. De stannar till utanför grottan och tänker gå in. Men då är det en officerare som säger att där kan de inte vara, det hänger ju en orörd spindelväv över hela öppningen så där är de inte. Och så kom familjen undan.

Nåväl, det finns många legender och sagor. Men berättelsen om Jesus är ingen saga. Det är “a true story” som man säger i Hollywood. En historia som blir allt mer spännande ju mer man läser. Så missa inte nästa avsnitt… kommer i bloggen imorgon!

Fortsättning följer…/Stefan Hallman www.ctvc.se